16°C weather icon

Započelo saniranje Stupice

11.01.2011.

11.1.2011.
A.D.
Ivor


Zbog opsežnosti radova i mogućih nepredvidivosti, završetak radova neizvjestan




Kako doznajemo od državnog tajnika u Ministarstvu prometa Tomislava Mihotića radi se o prvoj fazi radova koji će na terenu teći dok se istodobno projektira tunel u dužini od nešto manje od dvjesto metara također na Stupici.
Tunel će se ipak raditi
Do kraja veljače Hrvatske ceste će pripremiti dokumentaciju i raspisati natječaj za projekt izrade tunela. Također je naglasio kako se u poslu rješavanja cestovnog pravca od Makarske prema Vrgorcu nije gubio nijedan dan, već se sve radi po ubrzanoj proceduri s najkraćim mogućim rokovima. Ali nije problem u uklanjanju kamena, što je najmanji posao na Stupici, već u sanaciji pokosa.
Stijene s Biokova opasno prijete i teško je bilo kome snositi odgovornost za sigurnost prometnice nad kojom je mogućnost odrona vapnenačkih stijena. Zato će sada Geotech s istočne i zapadne strane od planiranog ulaza za tunel izvršiti cjelovitu zaštitu od kamenja koja se svaki čas lome. Doznajemo da će se u sklopu gradnje tunela raditi vertikalne zaštitne barijere u cilju sprječavanja odlomljenog kamenja da nastavi putanju prema moru i ugrozi kuće u Podgori. Postavit će se čvrsta čelična zaštitna mreža poput one na istočnom ulazu u Omiš. Planira se da će radovi na predusjeku trajati 60 dana, njima će se konačno riješiti sigurnost prometnice i ujedno će biti osiguranje za radnike i strojeve pri probijanju tunela.


Nije problem odrona već sanacija pokosa

Kada se odlučivalo o sanaciji Stupice, HC su razmatrale tri varijante. Prva mogućnost bila je sanacija postojećeg zasjeka i iskopavanje dodatnih 100 tisuća kubika stjenske mase. Zatim da se gradi zaštitna galerija s vertikalnom barijerom kako bi se spriječili daljnji odroni prema kućama te solucija da se tunelom premoste ogromni problemi poroznih stijena koje se odranjaju s biokovskog masiva, koja je u konačnici prihvaćena. Jer, tunel se pokazao najbržom, najsigurnijom i najjeftinijom varijantom. Kako se može doznati od građevinara, dnevno se može izbuštiti 5 metara cijevi. Ako pretpostavimo da se ovaj na Stupici počne raditi s obje strane i da se napreduje po 2 metra dnevno i sveukupno probije 4 metra, tunel na Stupici bi se realno mogao probiti za 50 dana.
Doznajemo isto tako da samo uklanjanje stjenske mase odrona, 300 t teške jedne stijene, 450t veće gromade i isto toliko sitnijeg kamenja, nije nikakav tehnički problem. Ono što zadaje problem svima angažiranima na ovome poslu je zaštita daljnjih odrona pokosa koji djeluje dosta zastrašujuće. Veliki broj stijena iznad prometnice visi ili je jako napukao. Koliko će ih se uspjeti „skinuti“ i što će se dalje događati, teško je pretpostaviti. Ne postoje objekti (mreža ili slično) koji bi tu masu mogli zadržati ako se počne odvaljivati od masiva. Sama gromada na cesti može se razbiti i maknuti za dva dana, ali je pitanje sigurnosti prometovanja s obzirom na iskustvo sa sadašnjim odronom enormne veličine.


Hrvatske ceste su od makarske i vrgoračke općine zatražile popis ljudi koji svakodnevno putuju na posao u Vrgorac ili Makarsku . U skladu s mogućnostima razmotrit će se s koliko novca bi HC mogle pripomoći u troškovima prometovanja.
A.D.

makarska logo