12°C weather icon

KROZ TUNEL DO VRGORCA

22.11.2010.

23.11.2010.

Piše Jasna Morović
Foto



Mjesec dana otkada se odlomila stijenska masa Bikova na predjelu Stupica, a zbog čega je onemogućen promet cestom Makarska-Vrgorac, Hrvatske ceste imaju rješenje kako prometno povezati Primorje i Zagoru. Gradit će se tunel dug oko 200-tinjak metara. Izrada projekta povjerena je IGH-u, a ovih dana raspisat će se natječaj za izvođača radova. Poslovi na pripremi izgradnje tunela trebali bi započeti početkom prosinca, ali sve ovisi i o meteorološkim uvjetima, ističe Neven Matijević, šef Ispostave Hrvatskih cesta Split. Također će se sanirati potencijalno klizište ispod odrona




Iz Primorja do Vrgorca cestom koja vodi preko Stupice vozilo se od 1975. do 24. listopada ove godine, kada se odlomila stijenska masa Biokova. Građani su se pitali kada će odron biti uklonjen, i kada će se ponovno moći do Vrgorca preko Stupice. Bilo je razmišljanja kako se sve može riješiti manjim tunelom.
Upravo za tu mogućnost odlučile su se Hrvatske ceste kao trajno rješenje prometne povezanosti Makarske s Vrgorcem preko Stupice i u punom su jeku poslovi na izradi projektne dokumentacije, a sami radovi trebali bi započeti već za dvadesetak dana, potvrdio nam je Neven Matijević, šef Ispostave Hrvatskih cesta Split.

Tunel od 200 m s dvije galerije

Matijević podsjeća kako su dva dana nakon što se odlomila stijenska masa od Biokova na Stupici rješenje problema vidjeli kroz zasjek, galeriju ili tunel. Kasnijim razmatranjem utvrđeno je kako je najbolje rješenje probijanje tunela u dužini od oko 200 metara s dvije galerije. Glavni kriteriji da se Hrvatske ceste odluče na probijanje tunela kroz Biokovo na predjelu Stupica bili su sigurnost radnika tijekom izvođenja radova, i sigurnost prometa nakon toga. Zatim trajnost rješenja, trajanje radova te ekonomičnost.
Stotinu metara prije lokacije na Stupici na kojoj se dogodio odron, s primorske strane, skrenut će se cesta i bušiti tunel. Usporedo s tim rješavat će se aktualni odron kako ne bi bilo ugroženo stanovništvo koje živi ispod. Znači, radit će se vertikalna barijera od spojnih mreža. Prije i iza tunela izradit će se predusjeci, a potencijalno klizište zaštićeno mrežom, sidrenjem i prskanim betonom, pojašnjava Matijević.

Oprezno s miniranjem
Sa strane se mogu čuti komentari kako bi miniranje tunela moglo dodatno zakomplicirati situaciju. Međutim, Matijević naglašava kako se cijelom projektu prilazi vrlo oprezno. Vrše se geofizička istraživanja i ona će dati odgovor na to koja će se primijeniti tehnologija i način punjena pri miniranju.

Radit će se u tri smjene
Idejno rješenje budućeg tunela već je izradio IGH, a sada je u tijeku izrada projektne dokumentacije. Pripremni radovi trebali bi krenuti početkom prosinca. Voditelj Hrvatskih cesta Ispostava Split ne želi ulaziti u procjene o cijeni koštanja ni o tome kada će tunelom na Stupici proći prvo vozilo. Kaže: -Dok ne budemo imali završenu svu dokumentaciju potrebnu za probijanje tunela ne znamo koliko će koštati probijanje Biokova. Mora se raspisati natječaj za izvođača. Kada počnu radovi gradilište se neće zatvarati, radit će se u tri smjene.
Međutim, napominje Matijević, vremenski uvjeti na ovom dijelu Biokova znaju biti vrlo teški i onemogućavati rad, što zbog bure, a ide zima, pa će biti i snijega. Kada se počne kopanje samog tunela, ići će lakše jer se onda može raditi bez obzira na vremenske uvjete.

Strateška stvar
U cijeloj priči oko radova za izgradnju tunela kako bi se premostio kritični dio na Stupici nameće se pitanje o raznim dozvolama koje treba ishoditi. Matijević kaže kako su stalno u kontaktima s nadležnim ministarstvima i da ne bi trebalo biti problema jer je riječ o strateškoj stvari. K tome, od postojeće ceste trebat će izgraditi još 50-ak metara koji će voditi do ulaza u tunel.


Izvedbeni projekt dat će odgovor i za odron

Usporedo s viješću o tome da su Hrvatske ceste odlučile graditi tunel na Stupici još u zraku stoji odgovor što će biti s postojećim odronom. Matijević kaže kako će tijekom izrade izvedbenog projekta biti adekvatno valoriziran i odron, odnosno kako riješiti kamene gromade na cesti.

makarska logo