24°C weather icon

Drugi festival vina pokazao da je Makarska u samom hrvatskom vrhu

05.05.2011.

DALMACIJA WINE EXPO Drugi festival vina pokazao da je Makarska u samom hrvatskom vrhu

Po mišljenju izlagača i vinara festival se prometnuo u jedan od tri najjača eno sajma u Hrvatskoj, uz Međunarodni festival vina i kulinarstva Esplanada i Vinistru, sajam vina i vinarske opreme. Za ilustrirati koliki je to uspjeh, najbolje je reći da Vinistra, kako doznajemo, ima proračun od dva milijuna kuna za razliku od makarskog expoa koji je težak pola milijuna kuna. K tome, Vinistra ima iskustvo od 18 godina, a Dalmaciji Wine expou ovo je tek drugi rođendan. U par dana (Wine expo se spojio s finalom Marendina!) cijeli je grad bio u jednom 'filmu' i činjenica je da su od festivala zbilja svi imali koristi. I ugostitelji, i izlagači, i hotelijeri, i ljudi koji su na sajmu uspostavili značajne poslovne kontakte ili čak 'pogodili' posao, i sam grad koji je dobio sjajnu promociju, i mladi ljudi željni ovakvih događanja, i oni koje zanima enologija, i oni kojima je dovoljno guštati u čaši dobrog vina…





Lead uz Milana
Od početka smo ovaj festival zamislili kao otvoren za sve ljude, jer vino se ne pije samo u određenim krugovima ljudi nego u njemu vole uživati svi. Zaziremo od bilo kakvog snobizma i zato nam je drago da su festival u tolikoj mjeri posjetili domaći mladi ljudi, ali i mladi ljudi koji vole gastronomiju i vino, i koji su doputovali iz drugih krajeva Hrvatske, primjerice Zagreba, Istre, Slavonije…


Oko 5000 ljudi
guštalo u festivalu


Drugi po redu Dalmacija Wine expo ispunio je, a možda i nadmašio, očekivanja, pogotovo s obzirom da je riječ o mladom festivalu kojega je i ove godine iznijela malobrojna grupica mladih entuzijasta na čelu s Milanom Ožićem i Zoranom Paunovićem, te Sašom Špirancem, inače autorom Vodiča kroz vina Hrvatske 2009. Osim toga, sam je festival, s obzirom na ukupni proračun, dobio zanemarivu pomoć Turističke zajednice, ali i Grada. Po mišljenju izlagača i vinara festival se prometnuo u jedan od tri najjača eno sajma u Hrvatskoj, uz Međunarodni festival vina i kulinarstva Esplanada i Vinistru, sajam vina i vinarske opreme. Za ilustrirati koliki je to uspjeh, najbolje je reći da Vinistra, kako doznajemo, ima proračun od dva milijuna kuna za razliku od makarskog expoa koji je težak pola milijuna kuna. K tome, Vinistra ima iskustvo od 18 godina, a Dalmaciji Wine expou ovo je tek drugi rođendan.
- Od početka smo ovaj festival zamislili kao otvoren za sve ljude, jer vino se ne pije samo u određenim krugovima nego u njemu vole uživati svi. Zaziremo od bilo kakvog snobizma i zato nam je drago da su festival u tolikoj mjeri posjetili domaći mladi ljudi, ali i ljudi koji vole gastronomiju i vino, i koji su doputovali iz drugih krajeva Hrvatske, primjerice Zagreba, Istre, Slavonije…Dio njih uopće nije nikad bio u Makarskoj jer, nažalost, postoji kriva percepcija Makarske kao udaljene destinacije pa zato, u potrazi za ovakvim događanjima, postoji navika odlazaka na sjeverni Jadran. A naši su ljudi najbolji potrošači - kaže Milan Ožić.


Makarani bez pogovora plaćali karte
U oba dana na sajmu su zbilja dominirali mladi ljudi, a dojam djevojaka koje su radile na info-punktu je da su gotovo dvije trećine činili Makarani. Jedna se čak našalila kako domaćim ljudima nije bio problem platiti dnevnu kartu koja je iznosila 30 kuna, a za koju se moglo uživati u kušanju vina i autohtone hrane domaćih proizvođača. Idealna pozicija koja je organizatore, zbog podizanja staklene stjenke, stajala oko 140.000 kuna, privukla je priličan broj stranih gostiju.
Ekipa koja je organizirala festival ima velike planove za iduću godinu (vidi okvir Festival s najvećim osmijehom u Europi', op.a.), i to upravo u smislu širenja sadržaja i promocije, kako bi se festival maksimalno iskoristio u turističke svrhe. Naime, osim direktne koristi koju organizatori, kada poplaćaju sve obaveze, neće ni imati nego će se za sada morati zadovoljiti pozitivnom nulom, grad je imao veliku financijsku korist. Oko 700 popunjenih stolova u makarskim restoranima za trajanja događanja Zvijezde kuhaju dobar je, kaže Milan Ožić, dokaz o posrednoj zaradi koja se veže uz ovakva događanja.
- Imali smo dobra iskustva u tom gastro dijelu i zato dogodine želimo širiti taj segment, i uključit ćemo više restorana. Doduše, i ove smo godine željeli uključiti restorane s rivijere, ali nismo željeli riskirati jer je postojala mogućnost da se ljudi rasprše i da se stvori dojam kako je festival slabo posjećen. Sada znamo za sljedeću godinu - kaže Ožić.
Iako je festival komercijalnog karaktera, činjenica je da je riječ o značajnoj promociji grada koju bi trebali prepoznati i Grad i TZ. Ožić tvrdi kako je zadovoljan suradnjom s Gradom, i po pitanju novca (dobili su 40.000 kuna), i po pitanju logistike, odnosno suradnje s Uredom za društvene djelatnosti. - Od njih se ne može ni očekivati da odrade cijeli ovaj posao jer za to treba puno više ljudi. Oni trebaju biti servis što su i bili - kaže Ožić koji je, poput Paunovića i jezgre koja je na ovome radila, festival pripremao pola godine. U poslu je sudjelovalo 15 ljudi i 50 njih koji su bili logistika.
No, otvoreno kaže kako je jako nezadovoljan podrškom Turističke zajednice koja je dala svega 15.000 kuna, što je beznačajan iznos kada se zna da je samo na tiskane materijale otišlo do 70.000 kuna.


Cijeli grad disao kao jedno
Općenito je Ožić zadovoljan suradnjom s hotelima, ugostiteljima… U par dana (Wine expo se spojio s finalom Marendina!) cijeli je grad bio u jednom 'filmu' i činjenica je da su od festivala zbilja svi imali koristi. I ugostitelji, i izlagači, i hotelijeri, i ljudi koji su na sajmu uspostavili značajne poslovne kontakte ili čak 'pogodili' posao, i sam grad koji je dobio sjajnu promociju, i mladi ljudi željni ovakvih događanja, i oni koje zanima enologija pa su dobili priliku nešto naučiti, i oni kojima je dovoljno guštati u čaši dobrog vina…
Da organizatori sajma imaju razloga biti ponosni, potvrđuju iskustva drugih. Primjerice, Vinistra, danas respektabilni i možda najjači hrvatski sajam vina, u prvoj je godini imao svega pet izlagača. Dalmacija Wine expo samo je lani brojao 70-ak izlagača.


OTVARANJE Unatoč najavama ministar Čobanković nije došao


Dožupan se zahvalio gradskim ocima


Samo otvorenje festivala na kojemu, uz izlagače, organizatore i uzvanike, nije bio osobit broj posjetitelja, nije dalo naslutiti atmosferu koja se u naredna dva dana osjećala u šatoru, po gradu i gotovo stalnu gužvu oko izlagača. Bio je najavljen i dolazak ministra Čobankovića, no prvi čovjek resora za poljoprivredu ipak se nije pojavio. Inače, pozivi su upućeni i na adrese drugih ministarstava.
Osim organizatora i voditeljskog dua Marijane Batinić i Petre Nižetić okupljenima su se obratili i gradonačelnik Marko Ožić-Bebek te dožupan Luka Brčić. - Ovi mladi ljudi možda nisu ni svjesni što su napravili, a mi bismo bili sretni kada bi ovaj festival privukao i druge sajmove da dođu kod nas. Želimo da Makarska postane pravi sajamski grad - rekao je gradonačelnik Bebek.
Podsjetimo da je Makarska već imala manifestaciju s bliskim gastro predznakom, Biser mora, no kuharsko se natjecanje prebacilo u drugi grad jer nisu dobili sponzorstvo Grada.
Pozivajući se na izreku 'in vino veritas', Bebek je dodao: Ako je u vinu istina, onda je ovo festival istine.
Dožupan Luka Brčić se pak očito nije potrudio ni doznati koja je istina i tko je organizator festivala jer je svoj govor započeo obraćanjem i pohvalama gradonačelniku i dogradonačelniku. - Vidim ovdje da se koriste i neke kreditne linije od Županije i to mi je drago. Županija će ubuduće pomagati i financijski i logistički. Ovo je dokaz da se od vina može živjeti - zaključio je Brčić.

DALMACIJA WINE EXPO U BROJKAMA


• 3000 ljudi posjetilo je šator u 2 dana
• 105 izlagača predstavilo svoje proizvode
• 25% izlagača više nego lani
• 3 puta više posjetitelja sajma
• Do 5000 ljudi prošlo kroz šator i prateća festivalska događanja
• 40 najboljih restorana Dalmacije izabrano
• 6 restorana ugostilo je najjače hrvatske kuhare
• 700 stolova u restoranima puno za vrijeme 'Zvijezde kuhaju'
• 1/2 milijuna kuna košta festival
• 200.000 plaćeni su samo staklena stjenka i tiskani promo materijal
• 30 kuna plaćala se dnevna karta za kušanje vina i drugih proizvoda

PERFECT MATCH Moje iskustvo kušanja vina



Perfect Match je jedno od pratećih događanja Dalmacija Wine expoa u kojemu sam imala priliku sudjelovati i koje je meni osobno bilo zanimljivo jer se vina kušaju na slijepo. Moglo bi se reći da sam u ovom natjecanju sudjelovala kao padobranac jer osim što sam novinar i gušt mi je s vremena na vrijeme popiti čašu dobrog vina, ne mogu se pohvaliti da imam iskustvo somelliera, jer se svo moje znanje uglavnom zaustavlja na biranju između tri opcije: crno, bijelo ili rose. Baš u tome i jest zanimljivost jer je za mojim stolom, za kojim nas je sjedilo četvero, svatko imao drugačijeg favorita. Naime, uz sirove škampe na rižotu od naranče i šafrana Špira Pavlića kušalo se osam vrsta vina (ostatak kušanog vina se prolijevao u kiblu, što je u meni izazvalo osjećaj žaljenja i komentara 'grijota'), i ocjenjivalo nekom od četiri ocjena. Kako su sudionici mog stola uključujući i mene suparnike imali u ekipi u kojoj je sjedio Rene Bakalović, njihov je izbor vina pobijedio. Je li zanimljivo ili očekivano da moja ekipa uopće nije prepoznala potencijal u vinu pod tim brojem (nismo znali o kojem se vinu radi), ne znam, ali očito je da je kod običnih vinoljubaca, za razliku od educiranih, stvar vrlo individualna. Osim rižota, drugi su sudionici natjecanja jeli krokete od hobotnice na kremi od svježeg sira, juhu od kamenica s pjenom od jabuke i pireom od celera, brujet od žabe s raviolima, te pačja prsa u umaku od plavca malog s tartufima, a sve je to, vjerovali ili ne, spremao jedan kuhar - Špiro Pavlić.




TULUM VIP Wine party zbog kiše s bazena preseljen u salu hotela Dalmacija

Plesnjak se raščistio tek u 1,30 nakon
Spajićeve 'Vrijeme je da se krene'

Imidž lude zabave koju je VIP Wine party dobio lani, pa je isto očekivano i ove godine, zapečaćen je u subotu u hotelu Dalmacija. Iako je pala kiša, pa se silom prilika izgubilo na ambijentu koji garantira prostor bazena, zabava je bila čak i luđa i nekako življa u sali koja je, inače, i savršena za ples. Nastupili su Big Band iz Baške Vode kojima je kao vokal uskakala sjajna Romana Lalić-Pejković, a atmosferu u dvorani je zapalio DJ Zoran Spajić koji je poput Big Brothera budno pratio ritam publike i majstorski nizao strane i domaće, stare i nove hitove. Na partiju se zabavljalo nekoliko stotina ljudi, a podijeljeno je čak 1000 karata.


Prikupljeno 10.000 kuna za Udrugu Sunce

Na zabavi je organizirana humanitarna lutrija za Udrugu Sunce, a skupljeno je čak 10.000 kuna. Voditeljice Marijana i Petra su se hrabro nosile s ulogom perača savjesti prekidajući povremeno Big Band ili DJ-a Spajića kako bi podsjetile goste partija da daju koju kunu za Sunce, a hostese su cijelu večer šetale s košarama za priloge. - Ovaj će nam novac puno pomoći, puno hvala svima - rekla je Olivija Prodan Ravlić iz Udruge Sunce.

IDEMO PREKO GRANICE

Dogodine Festival s najvećim osmijehom u Europi?

Milan Ožić, jedan iz baznog organizacijskog trolista Ožić-Paunović-Špiranec, siguran je kako Makarska može biti domaćin i jačih događanja kojima bi trebalo dati međunarodni predznak. Naime, ekipa organizatora već sada razmišlja o upisivanju modificiranog i proširenog eno i gastro sajma u svjetsku kartu festivala! - Zamišljamo to kao jednu manifestaciju u kojoj bismo ljudima, kroz kostur od ponuđenih događanja, omogućili da se smiju, uživaju i osjećaju pozitivu, da nam dođu na jedan prekrasni vikend, a ako se naniže nekoliko događanja, zašto ne i više? Imamo snage, volje i energije i ne vidim razloga da se takvo nešto ne napravi u našem lijepom gradu - kaže Ožić priznajući da bi u tom slučaju proračun morao biti značajno veći.
S obzirom na iskustva drugih festivala kojima na početku nije prognozirana svijetla budućnost i činjenicu da vizija i volja zaista mogu micati planine, o vezivanju naše destinacije uz mjesto na kojemu je zajamčen osmijeh zbilja bi trebalo ozbiljno razmisliti.


IVONA ĆIRAK


makarska logo