15°C weather icon

Do daljnjeg neizvjesno otvaranje Stupice

09.11.2010.


Rješenje krajem tjedna
Hrvatske ceste prvi put službeno o Stupici
Piše A.D.
Foto IvoR


Do kraja tjedana stručne institucije s Hrvatskim cestama izradit će projekte optimalnih rješenja sanacije državne ceste D 512 Makarska - Vrgorac na predjelu Stupica, nakon čega će se odlučivati koja je varijanta najpovoljnija s obzirom na brzinu izvođenja radova, sigurnost i cijenu. S Ministarstvom prostornog uređenja pristupit će se ishođenju papira za sanaciju.


Prema izjavi šefa ispostave HC u Splitu Nevena Matijevića, za sada se može kalkulirati kada će najkraći spoj Primorja i Zabiokovlja biti otvoren. Prioritet Hrvatskim cestama je potpuna sigurnost cestovnog prometa. Upravo radi sigurnosti ne može se pristupiti uklanjanju dviju gromada od nekih 250 do 300 tona, jer ih se ne može usitniti metodom razaranja zbog dodatnih vibracija ionako rasklimanih stijena. Problem Stupice rješavat će se konačno, maksimalno sigurno i najbrže moguće, pa makar se i duže čekalo, kaže Matijević. Također je naglasio kako novih odrona na Stupici nema. Alpinisti su zaposleni na uklanjanju nestabilnih elemenata.
- Ne radi se o klasičnom odronu, nego se odlomio komad brda. HC će olakšati život stanovništvu i osigurati zimsku službu održavanja cesta- kaže Matijević u prvim informacijama za javnost Hrvatskih cesta.


Državni tajnik za infrastrukturu Tomislav Mihotić

Nakon obilaska Stupice u subotu Tomislav Mihotić sam se uvjerio o strahoti odrona na Stupici te je izjavio kako je do sada dobivao potpune informacije o odronu od Hrvatskih cesta. Potvrdio je da će se o načinu sanacije odlučivati nakon što krajem tjedna stručnjaci predlože rješenja. Teren je snimljen, pregledali su ga geolozi, a dio dokumentacije je otprije postojao. Sve izjave o mogućim varijantama prometnica na Stupici sada bi bile samo špekulacija – kaže Mihotić.




Sastanak čelnika lokalnih zajednica kod Bebeka

 
Čelnici općina Makarskog primorja, gradova Makarske i Vrgorca, sa sastanka u četvrtak uputili su hitan zahtjev upravi Hrvatskih cesta da se otvori alternativni prometni pravac Makarska-Vrgorac, da se u najkraćem roku raščisti Stupica i stavi u funkciju postojeća državna cesta D 512. Ujedno da se pronađe dugoročno cestovno rješenje, sigurno za sve sudionike prometa. Svako odlaganje ide na štetu gospodarstva i stanovništva, naročito u zabiokovskim selima odsječenim od svijeta. Nedopustivo je da se deset dana od odrona ništa ne poduzima čime se stječe dojam da su Hrvatske ceste nezainteresirane za golemi problem, zaključak je sa sastanka kod gradonačelnika dr. Marka Ožića Bebeka, kojem su se odazvali Borislav Matković, gradonačelnik Vrgorca, Joško Roščić, načelnik Baške Vode, Ante Čobrnić, načelnik Tučepi, Stipe Vela, predsjednik Općinskog vijeća Podgore i Ivan Ivanda, makarski dogradonačelnik. Razgovaralo se o boljoj sanaciji takozvane Rodićeve ceste od Staze do Saranča, koju će Državna uprava za ceste morati ove zime održavati da bude prohodna. Boris Matković naglašava da je cesta D 512, zbog načina na koji je građena, nesigurna i na drugim dijelovima i inzistira da se krene s izgradnjom brze ceste Ravča-Drvenik na koju se godinama čeka. Predsjednik Ivo Josipović interesirao se za problem Stupice u razgovoru s Joskom Roščićem, koji ga je zamolio da svojim autoritetom intervenira da se cesta što prije otvori, izvijestio je načelnik Baške Vode.



Lokalna vlast spašava Hrvatske ceste


Općine Podgora i Baška Voda te Grad Makarska angažirali su Građevno poduzeće Vrgorac na uređenju stare makadamske ceste od Stupice do Saranča u dužini od 8 kilometara, što opet skraćuje put do Makarske selima najbližim Stupici, kojima je sada Primorje postalo najudaljenije. Iz kave u Kljenku dovozi se materijal za nasipavanje odnosno tamponiranje takozvanog Rodićevog puta, kojim su prometovali i autobusi i kamioni do prije 35 godina kada je otvorena državna cesta D 512.
Ona će očito morati poslužiti kao „bajpas“ nastaloj nepovoljnoj prometnoj situaciji. Hrvatske ceste i Uprava županijskih cesta morat će preuzeti brigu o čišćenju snijega zimi, kako bi mogla prometovati osobna vozila. Put je inače uzak i pun rupa i kamenja, iako ga je ustanova Park prirode Biokvo popravljala i nasipavala prije 5 godina. Voda učini svoje i zemlju opere. Ante Cvitanović, ravnatelj Parka prirode Biokvo, dao je podršku lokalnim čelnicima:
- Radi se o nerazvrstanoj cesti i ne treba nikakva posebna dokumentacija da bi je se nasulo. Naša ustanova je prije pet godina nasula oko 30 kamiona materijala, ali velike bujice je izloču i opet se na njoj stvore rupe – rekao je Cvitanović.


Autoput im došao pred vrata, a Zabiokovlje nikada udaljenije od svijeta

 
Na državnoj cesti u Šošićima, Dugim Njivama, Kljenku lako ćete naići na stanovnike kako satima stoje na cesti ne bi li im naišlo neko vozilo i prebacilo ih barem do Ravče gdje ima više prometa. Otkako se odronila stijena na Stupici, odsjekla je od normalnog svakodnevnog života naselja najbliža mjesta s odronom. Okolo do Makarske valja im putovati više od 100 km, a često nemaju ni prijevoznog sredstva. Tek pokoji kamion sa žalom prođe prema Saranču, gdje su u utorak započeli radovi na popravljanju biokovske ceste do Staze. Računa se da dnevno 150 radnika putuje u Primorje na posao, a 30-ak ih se penje Biokovom prema vrgoračkom kraju. U vrgoračkoj osnovnoj školi 7 je učitelja putnika iz Makarske. Jedna do njih je Martina Hrkač, učiteljica u Ravči.
Nema položen vozački ispit, tek je krenula u autoškolu i svakodnevno je preko Šestanovca autoputom dovozi suprug do radnog mjesta.
- Sada su putni troškovi više nego dvostruko veći. Dnevno plaćamo 32 kn cestarinu, da ne računamo potrošeni benzin za 160 km vožnje do posla i natrag. U osnovnoj školi u Vrgorcu održan je sastanak, ravnatelj se za nas nekolicinu putnika zauzeo napisati zahtjev Ministarstvu prosvjete da povećaju naknadu za putovanje na posao koji sada iznosi nešto više od 800 kn – ispričala je Martina Hrkač.
I učiteljica Sandra Turić svakodnevno putuje u Umčane.
- Imam svoj automobil i vozim se preko Ploča. Jeftinije mi je nego preko Šestanovca, a i kraće. Ipak koliko provedem u razredu toliko se vozim do posla. Za sada je sve dobro, ali bojim se kakao će biti kada padne snijeg – kaže Sandra.
Pedagog u osnovnoj školi u Vrgorcu Ivan Martinović putovao je svakodnevno iz Makarske do Vrgorca zajedno sa suprugom koja je učiteljica u Dusini. Otkako je cesta preko Stupice presječena, preselio je stanovati u Čitluk odakle je rodom. Međutim u Makarskoj ima na brizi bolesnu sestru, pa će ubuduće koristiti staru biokovsku cestu.
Nitko od učitelja ne kasni na posao, samo je problem skupoća, 600 kn mjesečno samo za cestarinu.
- Sjećam se da je 1976.g. cestu od Makarske do Vrgorca otvorio Jakov Blažević i ovo je prvi put da je zatvorena – kaže pedagog Martinović.
Doznajemo također da je dvije godine kasnije ta državna cesta dobila i uporabnu dozvolu.
Iz Makarske u Vrgorac putuju šefovi Šumarije, Hrvatskih voda i HEP-a, Davor Lalić, Ante Tolić i Zvonimir Galić. Jednom tjedno putuje dr. Marko Ožić Bebek, makarski gradonačelnik, prema Vrgorcu gdje srijedom ordinira u ambulanti.
Često se dogovore i zajedno putuju na posao i to preko Šestanovca. Ustaju u 5,30 sati da bi u 7 sati bili u Vrgorcu. Hrvatske vode rade na više mjesta u Primorju i 15-ak radnika svakodnevno putuje. Svakako je to povećanje troškova. Također putuju radnici više građevinskih firmi, kamen i beton iz kave u Kljenku također se duplo duže vozi, pričaju direktori. Iz Hrvatskih voda na sanaciju potoka svakodnevno putuje 15 radnika, što povećava trošak firmi.

Konzum će pomoći organizirati prijevoz radnicima

 

Teško je također radnicima Konzuma, kojima bi veliki dio plaće sada išao samo za pokrivanje troškova prijevoza do radnog mjesta. Stoga uprava dogovara vozila za organizirani prijevoz.
Prodavačica u kiosku Sl. Dalmacije u Biokovu dobila premještaj na drugo radno mjesto u Vrgorac gdje živi.


Promet uveo liniju Vrgorac – Ploče - Makarska

Od ponedjeljka Promet Makarska uveo je autobus u 5 sati ujutro od Vrgorca do Ploča, pa dalje prema Makarskoj do Splita umjesto dosadašnje linije od Vrgorca preko Stupice do Makarske. Povratak je u 10,45 iz Splita, te u 12 sati dalje iz Makarske do Ploča i Vrgorca.
Ukoliko bude interesa lokalne samouprave, županije i HC-a, Promet je spreman uvesti autobusnu liniju preko Saranča, izjavio je vlasnik Prometa Mate Jujnović.



makarska logo