31°C

Majstor improvizacije: Hakan Ali Toker otkačenim koncertom i ‘nemogućim’ glazbenim kombinacijama oduševio makarsku publiku

27.07.2016.

Program festivala Makarsko kulturno ljeto sinoć je u prostor stare Franjevačke crkve doveo, sigurni smo, najneobičniji glazbeni događaj u ove dvije festivalske godine u našem gradu – Recital klavirske improvizacije u ‘režiji i izvedbi’ turskog pijanističkog virtuoza Hakana Ali Tokera . Nakon što je prethodne večeri zajedno s Matijom Dedićem i Matejem Meštrovićem sudjelovao u praizvedbi Vivaldijevih Godišnjih doba za tri klavira na Dubrovačkim ljetnim igrama, 40-godišnji pijanist predstavio se i makarskoj publici koja je pokazala uistinu veliki interes. Naime, u pitanju je bilo jedno od rijetkih događanja u prostoru stare Franjevačke crkve na kojem je još oko 30-ak ljudi koncert slušalo ispred ulaznih vrata, ali zapravo ništa pretjerano čudno, s obzirom da sinoćnjeg gosta prati glas jednog od najboljih majstora klavirske improvizacije današnjice. Gledateljima je uoči koncerta podijeljen i program recitala koji je glasio upravo ovako: Tokata i fuga, Sonaga (Allegro, Aria, Menuet, Rondo), Valcer, Poloneza, Tango, Salsa, Oyun Havasi (tradicionalni turski ples), Varijacije, Fantazija – dakle, zapravo samo glazbene forme bez imena skladatelja, a razlog je bio vrlo jednostavan. Naime, za sva izvedena djela u skladanju je sudjelovala sama publika – Hakan Ali Toker je na početku zamolio gledatelje da mu ‘daju’ nekoliko poznatijih skladbi ( pa su se u kokurenciji našli, primjerice i pop-rock klasici poput Bohemian Rhapsody grupe Queen ili Yesterday i Yellow Submarine od The Beatlesa), nakon čega je navedene pjesme provlačio kroz svakakve glazbene forme miješajući ih s djelima klasičnih skladatelja. Konačan rezultat, da spomenemo samo neke od primjera, bila je mješavina turskog Oyun Havasi i Dylanove Blowin’ in the wind, pa koncert u b-molu P.I.Čajkovskog u alamgamu s Yellow Submarine i Carminom Buranom, Ravelov Bolero isprepleo se s Lennonovom Yesterday, dok je, objašnjavajući moć glazbene improvizacije, jednu od skladbi odradio u formi salse ali na melodiju dobivenu ina osnovu broja mobitela jednog od posjetitelja. Da ne zaboravimo, već je u prvih nekoliko minuta maestro Toker naznačio da će to biti prilično neobična glazbena večer kada je u uvodnom dijelu, sebi za gušt, izveo Bachovu fugu u D molu, koju je turski pijanist odsvirao kao da je skladana u New Orleansu pred polovicu 20.stoljeća, a ne negdje u Njemačkoj u 18.stoljeću, dajući joj bluesy ugođaj te umiješavši i melodije poznatih modernih skladbi poput Hit The Road Jack. Otkačen i nepredvidiv, Hakan Ali Toker pružio je makarskoj publici dva sata čiste zabave, glazbenim poznavateljima susret s jednim sasvim drugačijim promišljanjem o glazbi, a prosudbenom vijeću Makarskog kulturnog ljeta dao još brige oko izbora za koncert godine.

 

O.Franić / IvoR